X
تبلیغات
ششم فرهنگیان

ششم فرهنگیان

مطالب مربوط به پایه ششم ابتدایی


سوالات درس یازده اجتماعی ششم ابتدایی ( اصفهان ، نصف جهان )

1 . شهر اصفهان مرکز کدام استان است ؟

2 . شهر اصفهان در کوهپایه ی کدام رشته کوه قرار دارد و کدام رود از وسط آن عبور می کند ؟

3 . جمعیت اصفهان تقریبا چند نفر است ؟

4 . کدام شهرها از اصفهان پر جمعیت ترند ؟

5 . نقشه ی گردشگری چیست ؟ نقشه ی گردشگری ، نقشه ای است که بر روی آن ، مکان های دیدنی و آثار تاریخی نشان داده می شود .

6 . چه چیزی نشان دهنده ی اهمیت اصفهان در گذشته های دور می باشد ؟ یکی آثار به جا مانده ی تاریخی در این شهر است و دیگری این که در دوره ی اسلامی چند بار این شهر به عنوان پایتخت انتخاب شده است .

7 . اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به کدام دوره است ؟ دوره ی صفویه

8 . چرا اصفهان به نصف جهان معروف شد ؟ چون در دوره ی صفویه ، تعداد زیادی از صنعتگران ، معماران ، هنرمندان و دانشمندان به اصفهان آمدند و چنان آثار با شکوه و زیبایی به وجود آوردند که این شهر به نصف جهان معروف شد .

9 . تعدادی از آثار تاریخی و دیدنی اصفهان را نام ببرید .

10 . بناهای تاریخی اطراف میدان نقش جهان را نام ببرید .

11 . مسجد شیخ لطف الله به فرمان چه کسی و چرا ساخته شد ؟ به فرمان شاه عباس ساخته شد تا شیخ لطف الله که عالم بزرگی بود ، در آن نماز جماعت برگزار کند و به تربیت و تدریس شاگردان بپردازد .

12 . ساخت مسجد شیخ لطف الله چه قدر طول کشید ؟

13 . یکی از نشانه های معماری اسلامی چیست ؟ گنبد

14 . کدام یک از آثار تاریخی اصفهان دارای چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی است ؟

15 . نام دیگر مسجد امام چیست ؟

16 . مناره های مسجد امام چه ویژگی هایی دارد ؟ هر یک از مناره های مسجد بیش از 40 متر ارتفاع دارند . داخل این مناره ها یا گلدسته ها پلکان مارپیچ وجود دارد که از آن بالا می رفتند تا اذان بگویند یا خبررسانی کنند .

17 . چه شد که از سنگ مرمر در ساخت مسجد امام استفاده کردند ؟ مشهور است همزمان با ساخته شدن مسجد امام ، معادن سنگ مرمر اطراف این شهر کشف شده است و از این سنگ ها در بنای مسجد استفاده کردند .

18 . کتیبه چیست ؟ نوشته هایی روی سنگ ، کاشی و نظایر آن ها

19 . در دوره ی اسلامی در کتیبه ها چه چیزهایی می نوشتند ؟ آیات قرآن ، دعا و نام امامان بزرگوار

20 . در مساجد کتیبه ها روی چه چیزهایی دیده می شود ؟ روی گنبد ، محراب و مناره ها

21 . برخی از کتیبه های مسجد امام به قلم کدام خطاط نوشته شده است ؟

22 . سقف ایوان ها چگونه تزیین شده است ؟ با گچ بری های زیبا

23 . کاخ عالی قاپو چند طبقه و چند اتاق دارد ؟

24 . شاه عباس در کاخ عالی قاپو به چه کارهایی می پرداخت ؟

25 . از ایوان کاخ عالی قاپو چه استفاده ای می شد ؟

26 . داخل تالارها و اتاق های کاخ عالی قاپو چگونه تزیین شده بود و کار چه کسی بود ؟ با نقاشی های مینیاتوری زیبایی که کار استاد رضا عباسی بود .

27 . مهم ترین تفاوت مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در چیست ؟ مسجد امام مناره ( گلدسته ) دارد ، اما مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد .

نوشته شده در پنجشنبه 30 آذر1391ساعت 12:55 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

اینم  چند تا عکس از آتش فشان ها برای این که بیشتر خودتون رو برای روبه رو شدن با این پدیده آماده کنید چون هیچ بعید نیست روزی در همچین شرایطی قرار بگیرید .

ممنون که سر می زنید .

فقط نظر یادتون نره 

















نوشته شده در شنبه 25 آذر1391ساعت 15:23 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

سوالات متن د رس پنجم علوم تجربی ششم ابتدایی (زمین پویا) بخش دوم

1 ـ در چه جاهایی از کره ی زمین احتمال وقوع زمین لرزه بیش تر است ؟ جاهایی که پوسته ی زمین دارای شکستگی است .

2 ـ فعالیت های انسان دوستانه ی بعد از وقوع زمین لرزه را نام ببرید . 1ـ کمک به مصدومین 2ـ ارسال کمک های مالی و غیر مالی 3ـ اهدای خون 4ـ کمک به افراد امداد رسان 5ـ پیداکردن و کمک کرد ن به افراد مانده در زیر آوار

3 ـ بعد از زمین لرزه چه نکات ایمنی را باید رعایت کنیم ؟ 1ـ قطع جریان برق ساختمان 2ـ استفاده نکردن از آسانسور 3ـ بستن شیر گاز اصلی 4ـ باز نگه داشتن خیابان ها 5ـ آمادگی داشتن برای پس لرزه ها

4 ـ مهم ترین زمین لرزه های 50 سال اخیر ایران از نظر محل وقوع و خسارت های وارده را نام ببرید . زلزله ی طبس سال 57 با 19600 نفر کشته ، زلزله ی رودبار و منجیل سال 69 با 35000 نفر کشته ، زلزله ی بم سال 82 با 41000 نفر کشته و زلزله ی اهر سال 91 با 310 نفر کشته 

5 ـ ساختمان یک کوه آتش فشان چگونه است ؟ هر آتش فشان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است . 1ـ مخروط آتش فشان 2ـ مجراها 3ـ دهانه

6 ـ چه زمانی آتش فشان اتفاق می افتد ؟ زمانی که مواد آتش فشانی از داخل زمین به سطح آن راه پیدا می کنند و سنگ های آتش فشانی را به وجود می آورند .

7 ـ مواد خارج شده از دهانه ی آتش فشان به چند دسته تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . سه دسته . 1ـ جامد 2ـ مایع 3ـ گاز

8 ـ آتش فشان ها از نظر فعالیت به چند دسته تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . سه دسته 1ـ فعال 2ـ نیمه فعال 3ـ خاموش

9 ـ به چه آتش فشانی فعال گفته می شود ؟ به آتش فشان هایی که در حال حاضر یا در سال های اخیر مواد آتش فشانی ( جامد ، مایع و گاز ) از دهانه ی آن ها خارج شده است ، آتش فشان فعال گفته می شود .

10 ـ چه آتش فشانی نیمه فعال است ؟ آتش فشانی که فقط گاز از دهانه ی آن خارج شود .

11 ـ به چه آتش فشانی خاموش گفته می شود ؟ به آتش فشانی که هیچ گونه فعالیتی ندارد ، آتش فشان خاموش می گویند .

12 ـ دو آتش فشان نیمه فعال و دو آتش فشان خاموش در ایران نام ببرید . سهند و سبلان خاموش ، دماوند و تفتان نیمه فعال

13 ـ هر یک از سنگ های آتش فشانی زیر چه کاربردی دارد ؟

توف آتش فشانی : در ساختمان سازی کاربرد دارد . 

پوکه ی معدنی : به عنوان عایق استفاده می شود و همچنین چون سبک است در ساختمان سازی کاربرد دارد .

سنگ پا : در حفظ بهداشت از آن استفاده می شود .

14 ـ مهم ترین گاز های خارج شده از دهانه ی آتش فشان چه هستند ؟ بخار آب و کربن دی اکسید

15 ـ فواید آتش فشان ها را بیان کنید . 1 ـ تشکیل دریاچه 2 ـ توسعه ی گردشگری 3 ـ ایجاد زمین های حاصلخیز 4 ـ استفاده از انرژی گرمایی 5 ـ آزاد شدن انرژی درونی زمین 6 ـ تشکیل چشمه های آب گرم

16 ـ ضررهای آتش فشان ها را بیان کنید . 1 ـ انتشار گازهای سمی 2 ـ ریزش باران های اسیدی 3 ـ ایجاد سونامی 4 ـ ورود خاکستر و گرد و غبار به محیط 5 ـ پخش شدن مواد شیمیایی در محیط 6 ـ جاری شدن مواد مذاب و خراب شدن زمین ها

17 ـ ساکنان مناطق آتش فشانی چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند ؟ آماده ی تخیه ی سریع محل باشند ــ به یک مکان امن پناه ببرند ــ تمامی در ها و پنجره ها را ببندند ــ فاصله گرفتن از جاهای گود هنگام فوران مواد مذاب ــ حفظ بدن از مواد شیمیایی موجود در خاکسترهای آتش فشان

نوشته شده در شنبه 25 آذر1391ساعت 14:30 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

سوالات متن درس دهم اجتماعی ششم  ابتدایی

برای این که در پاسخ دادن به سوالات تنوعی ایجاد شود و بچه با گشتن به دنبال پاسخ سوالات یادگیریشان عمیق تر شود ، سوالات بدون پاسخ گذاشته شده است و فقط به صفحه اشاره می شود . 

1. مهم ترین علت پیشرفت علمی مسلمانان چیست ؟ ص 52     

2. آیات قرآن کریم انسان ها را به تفکر درباره ی چه چیزی دعوت میکند ؟ ص 52

3. پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره ی کسب علم چه فرمودند ؟ ص 52

4. دو امامی که کلاس های درس داشتند و شاگردان زیادی را آموزش دادند ، نام ببرید . ص 52

5. مسلمانان برای انجام چه کارهایی به علم ریاضیات و ستاره شناسی نیاز داشتند ؟ ص 52

6. مسلمانان با  چه وسیله ای موقعیت ستاره ها را مطالعه می کردند ؟ ص 52

7. مسلمانان در کدام موارد مربوط به دریانوردی مهارت داشتند ؟ ص 52

8. چگونه مسلمانان مسیر خود را در دریا پیدا می کردند ؟ ص 52

9. علوم و فنون سرزمین های دیگر چگونه در اختیار مسلمانان قرار می گرفت ؟ ص 53

10. مسلمانان چگونه از آثار علمی ملت هایی چون ایران و یونان استفاده می کردند ؟ ص 53

11. حمایت فرمانروایان چه تأثیری در گسترش علوم و فنون داشته است ؟ ص 53

12.تجارت و بازرگانی در دوره ی اسلامی از چه راه هایی انجام می شد ؟ ص 53

13. تجارت و بازرگانی چه نقشی در گسترش علوم و فنون داشت ؟ ص 53

14. فن کاغذ سازی را مسلمانان از چه کسانی آموختند ؟ ص 53

15. مهم ترین مغازه های کتاب فروشی در دوره ی اسلامی در کدام شهرها وجود داشت ؟ ص 53

16. یکی از مهم ترین مراکز علمی در دوره ی اسلامی را نام ببرید . ص 54

17. دانشگاه جندی شاپور در کدام شهر و چه سلسله ای تأسیس شد ؟ ص 54

18. دانشگاه جندی شاپور تا چه زمانی به کار خود ادامه داد ؟ ص 54

19. یکی از بزرگ ترین کتاب خانه های دوره ی اسلامی در کدام شهر قرار داشت و کدام دانشمند در آن مطالعه و تحقیق می کرد ؟ ص 54

20. نظامیه ها چگونه مدارسی بودند ؟ ص 54

21. چه کسی نظامیه را تأسیس کرد ؟ ص 54

22. معروف ترین نظامیه ها در کدام شهرها بودند ؟ ص 54

23. دانشگاه های امروز جهان تقلیدی از مدارس ............. است . ص 54

24. در رصدخانه ها چه کاری انجام می شد ؟ ص 54

25. معروف ترین رصدخانه های دوره ی اسلامی در کدام شهرها قرار داشت ؟ص 54

26. نخستین بیمارستان و مدرسه ی پزشکی کدام بود ؟ ص 54

27. معروف ترین بیمارستان دوره ی اسلامی که داروخانه هم داشت ، کدام بود ؟ ص 54

29. در دوره ای که مسلمانان به پیشرفت های علمی بزرگ دست یافته بودند ، مردم اروپا چه شرایطی داشتند ؟ ص 55

30. دوره ی عصر تاریکی اروپا چگونه بوده است ؟ ص 55

31. علوم و فنون چگونه به اروپا انتقال یافت ؟ ص 55


امیدوارم پاسخ ها را به آسانی پیدا کرده و درس را به طور کامل بیاموزید .

نوشته شده در سه شنبه 21 آذر1391ساعت 22:43 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

سوخت های فسیلی به طور کلی سه دسته اند: زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی. هر سه دسته چندین صد هزار سال قبل، حتی پیش از ظهور دایناسورها، شروع به شکل گیری کرده اند به همین خاطر است که به آن ها سوخت های فسیلی می گویند. دوره ای که این سوخت ها شروع به شکل گیری کردند را دوره ی «کربنی فروس» (Carboniferous) (یعنی ذغال خیز) می گویند که بخشی از دوران پالئوزوییک بوده است. «کربنی فروس» نام خود را از کربن که مهم ترین عنصر تشکیل دهنده ی ذغال سنگ و دیگر سوخت های فسیلی است.  دوره ی کربنی فروس از حدود 360 تا 286 میلیون سال پیش بوده است. در آن زمان زمین پوشیده از باتلاق هایی بوده که با درختان عظیم، سرخس ها و دیگر گیاهان برگ دار پوشیده بوده است؛ درست شبیه عکس بالا. آب ها و دریاها با جلبک (گیاهی که در آب های راکد شکل می گیرد) پوشیده بوده است.


ذغال سنگ

بعضی از منابع ذغال سنگ در زمان دایناسورها وجود داشته است. مثلاً لایه های نازک کربن از اواخر دوره ی کرتاسه (یکی از دوره های زمین شناسی در حدود 65 میلیون سال پیش) دوره ای که در آن تیراناسوروس رکس زندگی می کرد. اما اصلی ترین منابع سوخت های فسیلی مربوط به همان دوران کربنی فروس است. همان طور که درخت ها و گیاهان می مردند، در اعماق اقیانوس ها غرق و به تدریج دفن می شدند و لایه ای اسفنجی به نام «پیت» تشکیل می شد. بعد از گذشت صد ها سال، پیت با شن و خاک رس و مواد معدنی دیگر پوشیده می شود این مواد معدنی به مرور زمان به نوعی صخره ی رسوبی تبدیل می شوند.

همین طور که لایه های بیشتری روی هم انباشته می شوند، وزنشان هم بیشتر می شود و پیت را تحت فشار قرار می دهند. لایه ی پیت آن قدر له و فشرده می شود تا آب آن تخلیه شود و بعد از میلیون ها سال تبدیل به ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی گردد.

ذغال سنگ ماده ای سفت، سیاه و سنگ مانند است و از کربن، هیدروژن، اکسیژن ، نیتروژن و مقداری گوگرد تشکیل شده است. سه دسته ی عمده از ذغال سنگ وجود دارد: انتراسیت، قیری و قهوه ای. ذغال سنگ انتراسیت سخت ترین نوع ذغال سنگ است و کربن بیش تری هم دارد که باعث می شود انرژی ذخیره شده در آن هم بیش تر باشد. ذغال قهوه ای، نرم ترین ذغال سنگ است اما بیش ترین اکسیژن و هیدورژن را دارد. ذغال سنگ قیری چیزی بین این دو نوع است. امروزه ماده ی اصلی سازنده ی ذغال سنگ، یعنی پیت، در بسیاری از کشورهای دنیا یافت می شود و حتی به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین بار در چین بود که از ذغال سنگ استفاده کردند. ذغال سنگی که از معدن فو-شون در شمال شرقی چین به دست آمده بوده ، در حدود 3000 سال پیش برای ذوب مس مورد استفاده بوده است. چینی ها به ذغال سنگ به چشم سنگی نگاه می کردند که می تواند آتش بگیرد. ذغال سنگ در ایالت های جنوبی آمریکا و هم چنین در مناطق مختلف کره ی زمین پیدا می شود. برای استخراج ذغال سنگ از زیر زمین شیوه های مختلفی وجود دارد. بعضی از معادن ذغال سنگ به طور افقی یا عمودی در زمین کنده شده اند و استخراج به وسیله ی بالابرها یا قطارها از اعماق زمین انجام می گیرد. اما در بعضی از مناطق که ذغال سنگ در نزدیکی سطح زمین فراوان است، بیل های مکانیکی غول پیکر برای گود کردن زمین و جمع آوری ذغال سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از این که ذغال سنگ ها از منطقه تخلیه شد، گودال ایجاد شده را پر می کنند.


نفت


نفت یکی دیگر از سوخت های فسیلی است که آن هم بیش از 300 میلیون سال پیش شکل گرفته است. بعضی از دانشمندان معتقدند که منشاء نفت، آغازیان بسیار ریز بوده اند. آغازیان موجودات آبزی ای هستند که هر کدام به اندازه ی نوک یک سوزن اند. آن ها می توانند درست شبیه گیاهان عمل کنند یعنی نور خورشید را به انرژی ذخیره شده در خودشان تبدیل کنند. در طرح بالا می بینید که آغازیان بعد از مرگ به کف دریا سقوط می کنند . کم کم در زیر لایه های رسوبی و صخره ها مدفون می شوند . سنگ ها و صخره ها به این موجودات ریز فشار می آورد و انرژی موجود در بدن آن ها نمی تواند تخلیه شود. کربن به مرور زمان تحت فشار و گرمای شدید تبدیل به نفت می شود. با جابه جایی ها و تغییراتی که در زمین اتفاق افتاد، در زیر زمین بسته های نفت و گاز طبیعی شکل گرفت.  نفت بیش از 5000 تا 6000 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان باستان سومری ها، آشوری ها و بابلی ها از نفت خام و قیر (آسفالت) که در رود فرات از زیر زمین نشت کرده بوده، استفاده می کرده اند. مصری های باستان نفت را به عنوان دارو برای زخم ها و سوخت برای چراغ های روشنایی مصرف می کرده اند.

نوشته شده در یکشنبه 19 آذر1391ساعت 15:19 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|


سوالات متن درس پنجم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی (زمین پویا)بخش اول

1 . زمین لرزه یکی از پدیده های ..طبیعی.. است .

2 . زمین لرزه باعث چه خسارت هایی می شود ؟ خسارت های جانی و مالی

3 . زمین لرزه باعث چه چیزی می شود ؟ وقوع زمین لرزه باعث آزاد شدن انرژی درونی زمین می شود .

4 . چه زمانی زمین لرزه اتفاق می افتد ؟ زمین لرزه وقتی اتفاق می افتد که سنگ کره ی زمین در اثر نیروهای حاصل از درون زمین می شکند .

5 . زمین لرزه چگونه باعث تغییر در سطح زمین می شود ؟ انرژی حاصل از شکستن سنگ کره ی زمین به صورت امواج لرزه ای از داخل زمین به سطح آن می رسند و باعث تغییراتی در سطح زمین می شوند .

6 . زمین لرزه ی خفیف یعنی چه ؟ یعنی زمین لرزه با قدرت کم

7 . سالانه چند زمین لرزه خفیف در کشور رخ می دهد ؟ حدود ده هزار زمین لرزه ی خفیف رخ می دهد .

8 . چرا مردم زمین لرزه های خفیف را حس نمی کنند ؟ چون قدرت آن ها بسیار کم است و فقط توسط لرزه نگارها ثبت می شود .

9 . اثرات بهداشتی حاصل از زمین لرزه چیست ؟ 1ـ آلودگی آب ها 2ـ آلودگی برخی مواد غذایی 3ـ شیوع بیماری های واگیردار 4ـ جمع شدن زباله در سطح شهر 5ـ زیاد شدن جانوران منتقل کننده ی بیماری

10 . آثار ساختمانی حاصل از زمین لرزه را بیان کنید . 1ـ خراب شدن ساختمان ها (ریزش آوار) 2ـ شکستن شیشه ها 3ـ شکستن سد ها 4ـ افتادن تیرهای برق 5ـ خراب شدن آسانسورها و پله ها

11 . اثرات اجتماعی حاصل از زمین لرزه چیست ؟ 1ـ از دست دادن عزیزان 2ـ بیکاری 3ـ خراب شدن مکان های تاریخی 4ـ تخریب ادارات و بیمارستان ها

12 . چرا هرچه زمین لرزه های خفیف بیشتر داشته باشد بهتر است ؟ زمین لرزه های خفیف باعث آزاد شدن انرژی درونی زمین و جلوگیری از وقوع زمین لرزه های بزرگ تر می شوند .  

نوشته شده در دوشنبه 13 آذر1391ساعت 14:27 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

1 . دین اسلام از چه سرزمینی طلوع کرد ؟ عربستان

2 . پیامبر اسلام (ص) چه زمانی حکومت اسلامی را تشکیل دادند ؟ پس از هجرت از مکه به مدینه

3 . از چه زمانی استقبال از دین اسلام بیش تر شد و اسلام گسترش یافت ؟ بعد از تشکیل حکومت اسلامی

4 . گسترش اسلام از چه زمانی در خارج از عربستان آغاز شد ؟ پس از رحلت پیامبر (ص)

5 . پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان چه کردند ؟ مسلمانان اسلام را در خارج از شبه جزیره ی عربستان گسترش دادند و در هر دوره سرزمین های زیادی از جمله ایران را به قلمرو خود افزودند .

6 . دین اسلام در کدام قاره ها گسترش یافت ؟ آسیا ، آفریقا و اروپا

7 . دین اسلام در بین چگونه ملت هایی گسترش یافت ؟ در بین ملت های مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت

8 . مسلمانان چگونه در زمینه های مختلف پیشرفت کردند ؟ مسلمانان تحت تأثیر قرآن و تعالیم دینی اسلام که به تفکر و آموختن علم اهمیت زیادی می داد ، در زمینه های مختلف پیشرفت کردند .

9 . چگونه سرزمین های اسلامی به کانون علمی جهان تبدیل شدند ؟ مسلمانان از بخش هایی از دانش و فنونی که از گذشته در کشورشان بر جای مانده بود نیز استفاده کردند و در پرتو دین اسلام آن ها را گسترش دادند و به تدریج به کانون علمی جهان تبدیل شدند .

10 . مردم کدام کشور  در گسترش اسلام و پیشرفت های علمی نقش مهمی داشتند ؟ مردم ایران

11 . در دوره ی اسلامی به دانشمندان چه می گفتند ؟ حکیم

12 . چرا در دوره ی اسلامی به دانشمندان حکیم می گفتند ؟ چون آن ها علوم مختلف را می دانستند و در چند علم ، استاد بودند .

13 . چرا در دوره ی اسلامی دانشمندان کتاب های خود را به زبان عربی می نوشتند ؟ چون در آن زمان مسلمانان در علوم مختلف پیشرفت کرده و زبان رسمی آن روزگار در این کشورها زبان عربی بوده است .

14 . مبدأ تاریخ مسلمانان چیست ؟ هجرت پیامبر از مکه به مدینه

15 . سده یا قرن یعنی چه ؟ به هر صد سال یک قرن یا سده می گویند .

16 . قرن اول هجری چه زمانی بوده است ؟ از سال یکم تا صدم را قرن اول هجری می گویند .

17 . قرن دوم هجری چه زمانی بوده است؟ از سال صدو یک تا دویست را قرن دوم هجری می گویند .

18 . نیمه ی اول قرن یعنی چه ؟ از سال یکم تا پنجاه را نیمه ی اول قرن می نامند .

19 . نیمه ی دوم قرن یعنی چه ؟ از سال پنجاه و یک تا سال صدم نیمه ی دوم قرن می باشد .

20 . سال 370 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ در نیمه ی دوم قرن چهارم

21 . سال 420 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ در نیمه ی اول قرن پنجم  

نوشته شده در چهارشنبه 8 آذر1391ساعت 16:50 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز ، تعدادی از دوستان در مورد سوال « برای حفظ محیط زیست ، استفاده از برق حرارتی بهتر است یا برق آبی ؟ چرا ؟ » توضیح بیشتری خواسته بودند . همان طور که دوستان در این درس مطالعه کردند ، دانستند که برای تولید برق حرارتی در کارخانه های تولید برق ، باید سوخت های فسیلی را بسوزانند ؛ تا آبی که در دیگ های بزرگ تولید بخار وجود دارد ، گرم شود و به بخار تبدیل شود و بخار تولید شده به سوی توربین های مخصوص هدایت شود و توربین ها را بچرخاند تا برق تولید شود . که این سوختن سوخت های فسیلی محیط زیست را آلوده می کند .

اما تولید  برق آبی ، به این صورت است که روی رودخانه ها سد می بندند و  مجراهای خاصی ( کانال های مخصوصی ) برای هدایت آب به سمت توربین ها می سازند که وقتی ارتفاع آب به اندازه ی کافی بالا آمد ،دریچه ی مجراها را باز کرده و در انتهای این مجراها توربین هایی قرار می دهند ، که وقتی آب با سرعت به توربین ها می رسند ، آن ها را می چرخانند و برق تولید می کنند . اگر دقت کنید در روش تولید برق آبی ، موردی برای آلودگی محیط زیست به وجود نمی آید . ( به عکس دقت کنید )

با تشکر از اینکه به وب خودتان سر می زنید .

نوشته شده در یکشنبه 5 آذر1391ساعت 18:6 توسط حمیدرضا ذوالفقاری|


آخرين مطالب
» درخواست دوستان
» سوالات متن درس 16 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( لباس ، از تولید به مصرف )
» سوالات متن درس 15 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( انواع لباس )
» سوالات متن درس 14 اجتماعی ششم دبستان ( گذراندن اوقات فراغت )
» سوالات متن درس هفتم علوم تجربی ششم (ورزش و نیرو 2)
» سوالات درس سیزدهم اجتماعی ( برنامه روزانه متعادل) ششم ابتدایی
» سوالات متن درس (ورزش و نیرو 1) علوم تجربی ششم ابتدایی
» سوالات درس دوازده اجتماعی ششم ابتدایی (شوکوفایی فرهنگ و هنر در دوره صفویه)
» پاسخ سمیه خانم
» سوالات متن درس یازده اجتماعی ششم ابتدایی ( اصفهان ، نصف جهان )

Design By : Pichak